De inzamelingsactie van de Nieuwerkerkse Unter-Karpatenwerkgroep op 12 maart voor vluchtelingen in Oekraïne heeft heel veel prachtig materiaal opgeleverd: stapels matrassen, allerhande beddengoed en ook zo’n 1000 kilo houdbare levensmiddelen, die heel welkom zijn: de winkels in Oekraïne raken leger, en alles is ook veel duurder geworden. Allen die hiervoor gegeven hebben heel hartelijk bedankt!
(tekst gaat verder onder de foto’s)

Foto 1 vluchtelingeninzamelactie 12-3-2022-1e Tochtweg 143
Foto 2-vluchtelingeninzamelactie 12-3-2022-1e Tochtweg 143
Foto 3-vluchtelingeninzamelactie 12-3-2022-1e Tochtweg 143

Donderdag 17 maart is alles ingeladen in een Oekraïense vrachtwagen, als retourvracht voor een Oekraïense chauffeur, die donderdagnacht meteen is gaan rijden. Dit is de enige mogelijkheid voor een transport: een Nederlandse vrachtwagen is momenteel niet verzekerd in Oekraïne, en Nederlandse bedrijven willen geen risico lopen. Maar de chauffeur heeft alles op de plek van bestemming gebracht. Ook 7 ton aardappelen en 7 ton uien zijn meegegaan.
Al eerder zijn er transporten naar Oekraïne gebracht door andere werkgroepen in Nederland waarvan Sándor, evenals van de Unter-Karpatenwerkgroep, de contactpersoon is. Deze spullen zijn inmiddels ook door een groot deel van Oekraïne verspreid. Sándor doet hier steeds verslag van in een appgroep; hij spreekt heel redelijk Nederlands, en schrijft zijn berichten ook in het Nederlands, in een geheel eigen stijl en spelling. Zo doet hij verslag van een transport naar het front in Kiev, waar men hier heel blij mee was: “Vrienden! We hadden met een groote vragtwagen voll met materialen naar de front naar Kijev gestuurd. Vanavond bellde een visie-general van de legers van de front Kijev en heb de spullen bedankt aan mijne vrouw. Hij vraagde om we willen hun dank door te geven voor de donatoren in Nederland!”
Verder wordt er in het eigen gebied ook heel veel gedaan, met name voor zigeunergroepen, de allerarmsten in deze streek. Ook warme maaltijden voor ouderen worden op grote schaal rondgebracht, en men is blij met alle ontvangen hulp die dit mogelijk maakt. Ook het transport uit Nieuwerkerk is heel dankbaar aanvaard, en men blijft hopen op nog meer, omdat de nood verschrikkelijk groot is in Oekraïne.
(tekst gaat verder onder de foto’s)

Foto 4-vrachtwagen laden met goederen voor vluchtelingen in Unter-Karpaten-17-3-2022-1e Tochtweg 143
Foto 5-vrachtwagen laden met goederen voor vluchtelingen in Unter-Karpaten-17-3-2022-1e Tochtweg 143
Foto 6-vrachtwagen laden met goederen voor vluchtelingen in Unter-Karpaten-17-3-2022-1e Tochtweg 143

Weer kledingactie op zaterdag 2 april

Op zaterdag 2 april is er weer een kledingactie gepland, bij de Oude Kerk en de Vluchtheuvel, en ook nu weer op 2e Tochtweg 143, achter het woonhuis. Naast kleding zijn ook houdbare levensmiddelen heel hartelijk welkom, evenals medicijnen, incontinentiemateriaal e.d. Wat beddengoed betreft kan men nog heel goed slaapzakken gebruiken, met name voor de soldaten aan het front.
Ook geld is heel hard nodig. Er zijn al heel veel giften binnengekomen op de eerste oproep (waarvoor hartelijk dank!), maar er is ontzettend veel nodig in dit land, vandaar tóch nog het rekeningnummer: NL36 RABO 0396 2058 01 t.n.v. Diaconie Herv. Gem. N. a/d IJ. (inz. Unter-Karpatenwerkgroep).