Als extra toelichting op gemeentecontact het volgende:

Vele jaren wordt er op Bid -en Dankdag goederen en geld ingezameld voor Voedselhulp in Zuidplas. Zeker in 2020 toen veel particulieren en vooral bedrijven stopten met doneren gingen we als kerk juist meer helpen als basis.
Dit jaar zal er enkel houdbare goederen aan hen verstrekt worden vanwege de ontstane situatie van de inval van Rusland in Oekraïne.

Als Diaconie willen we, net als andere kerkgenootschappen in Nieuwerkerk, financiële hulp bieden voor de zeer grote vluchtelingenstroom uit Oekraïne in de omliggende landen.
Polen neemt nu het grootste gedeelte van de vluchtelingen op en totaal in de omliggende landen gaat het nu al om meer dan 1 miljoen mensen! Dat is 2x het aantal inwoners van heel Rotterdam!
En er komen helaas dagelijks mensen aan.

Naast diaconale collecte die bestemd is voor noodhulp aan vluchtelingen uit de Oekraïne, heeft de Unter Karpaten werkgroep een eigen actie voor de burgers en vluchtelingen die in een deel van het Unter-Karpaten gebied wonen of daar worden opgevangen opgezet.
De 1e collecte van vandaag (zondag) en op biddag (woensdag) zal gaan naar Noodhulp Vluchtelingen Oekraïne en u kunt dit steunen door geld in de collectebakken te doen of via bankrekening/chrch-app.

Tot slot hebben we als Diaconie, net als een aantal jaren terug, ons gemeld bij gemeente Zuidplas mocht er hulp nodig zijn voor (nood)opvang van Vluchtelingen. Ook dit doen we met alle kerkgenootschappen samen.

Er blijft niets anders over dan te bidden voor vrede in Oekraïne: Pray for Ukraine!

Energie

Voor de klanten van voedselhulp in Zuidplas en eigen gemeenteleden merken de stijgende gasprijzen/kosten al aan den lijve wat veroorzaakt is door geopolitiek.
De kerkgenootschappen in Nieuwerkerk gaan hier ook mee helpen. Info volgt binnenkort.
Heeft u hier nu al mee maken?  Neem svp contact op met ons op via diaconie@hervormdnieuwerkerk.nl.