Doel van de maanden juli en augustus: De Herberg

Het doel van de maanden juli en augustus waarvoor we als diaconie een bedrag van € 1000,- bestemmen is pastoraal diaconaal centrum De Herberg. De Herberg wil als verlengstuk van de plaatselijke kerkelijke gemeente een tijdelijk huis en geestelijke begeleiding bieden aan individuele gemeenteleden die, om wat voor reden dan ook, even afstand willen nemen van hun woon/werksituatie en zich willen bezinnen op levensvragen. Daarbij kunnen psycho-sociale problemen een rol spelen.  Dit doet De Herberg door het bieden van een christelijke leefgemeenschap, individuele geestelijke begeleiding, een beperkt dagprogramma met aandacht voor rust en ruimte, advies met betrekking tot nazorg en informatie/advies aan de plaatselijke gemeente. De Herberg doet haar werk vanuit de gereformeerde traditie. De gasten zijn afkomstig uit de breedte van christelijk Nederland.

Vrijwilligers

Naast een kleine betaalde staf werken er bijna 200 vrijwilligers in de Herberg. Dat er in de Herberg zoveel vrijwilligers werken heeft niet alleen een financiële reden. Vrijwilligers bepalen door hun gemotiveerde en enthousiaste inzet een groot deel van de sfeer in huis. De gasten merken dat op, ze worden bij hun naam genoemd, gezien en gastvrij ontzorgd.

Marleen is een van die vrijwilligers, zij volgde de studie Grieks en Latijn, maar besloot na haar studie een tussenjaar te doen. ‘Ik kom uit een gezin waarin het belangrijk is om je talenten te gebruiken, maar ook om je in te zetten voor het koninkrijk van God. Die studie Grieks en Latijn was wel heel leuk, maar ik vond het ook een beetje een ‘luxe-studie’, want terwijl ik mij verdiepte in eeuwenoude teksten, leefden mensen elders op de wereld in armoede en ongelijkheid.’ Ze besluit een tussenjaar te doen die ze als vrijwilliger doorbrengt in een Pastoraal Diaconaal Centrum de Herberg in Oosterbeek.  ‘Tot mijn eigen verbazing voelde ik me er snel thuis.’

Wil jij vanuit je geloof iets betekenen voor de naaste? Ben je sociaal betrokken, zoek je een fijne werksfeer en geloofscontact met anderen? Kijk eens op de site van de Herberg, misschien ben je wel de vrijwilliger die ze zoeken.

Gasten

Ook vanuit onze eigen gemeente verblijven met enige regelmaat gemeenteleden bij De Herberg, een van deze gemeenteleden vertelt:

Als je tot rust wilt komen is de Herberg een hele mooie plaats om te zijn. Ik ben er vier weken geweest. De eerste week vond ik pittig, je moet aan veel dingen wennen. De drie weken daarna is het erg goed gegaan en heb ik ervan genoten. Je komt echt tot rust. Ze hebben wel een programma, maar op de momenten dat je te moe bent om mee te doen, mag je gewoon weggaan of wegblijven. Zelf heb ik aan alles mee kunnen doen. Alle programma’s duren maximaal een uur. Er is veel tijd voor de Bijbel, tijdens dagopening en dagsluiting en Bijbelstudies. De manier van geloofsbeleving van het personeel en de vrijwilligers ligt heel dicht bij de manier waarop in onze kerk het geloof beleefd wordt. Er is veel herkenning, dat vond ik fijn.

Wat ik het meest gewaardeerd heb? Het begrip dat er voor je is, misschien juist wel van de medebewoners. Zij zitten allemaal in soortgelijke situaties. Zij hadden vaak aan één woord genoeg, soms hoefde je zelfs helemaal niets te zeggen. Zo sloeg iemand een arm om mij heen op een moment dat ik het even heel moeilijk had. Ze had het door, zonder dat ik iets gezegd had. Zo waardevol!

Daarnaast was het heerlijk dat er helemaal niets van je verwacht wordt. Er wordt fantastisch voor je gezorgd. Heerlijk om zo verwend te worden. Ik kan het iedereen aanraden, die in een moeilijke situatie zit, om een paar weken naar de Herberg te gaan. Het is een prachtig doel om financieel te steunen.