Doel van de maand oktober: Noorderkerk Amsterdam

Het doel van de maand oktober, waar we als diaconie € 500,- voor bestemmen, is de Noorderkerk in Amsterdam. Aan deze kerk is dominee Wolters verbonden als Pionier-predikant, hij vertelt hieronder over deze gemeente.

Met de steun aan het ‘Huis voor de Ziel’ ondersteunen we het missionaire werk in de Jordaan, Amsterdam. De Jordaan is van ouds een volksbuurt in het centrum van Amsterdam. Dat is aan de ene kant te zien en te horen als je de oude bruine kroegen binnenloopt en de “oude” Amsterdammers spreekt. Aan de andere kant is de wijk de laatste decennia sterk veranderd. “Nieuwe” Amsterdammers, vaak rijk en hoogopgeleid, kopen de huizen op.

Vanuit de Noorderkerk worden voor alle bewoners van de Jordaan missionaire activiteiten georganiseerd. De kerk is in principe elke dag open! Er is een koffietafel, er zijn maaltijden, er is plek voor ontmoeting en voor gezelligheid. Daarnaast zijn er cursussen, zoals Alpha, Bible Basics, Op zoek naar God, Kopstukken, etc. Eén keer per maand is er een missionaire dienst. Daarnaast werkt het ‘Huis voor de Ziel’ ook samen met st. Tot Heil des Volks. Daklozen kunnen er twee keer per week terecht voor koffie en een praatje. En een deel van de kerk is ingericht als winkel waar vrouwen die uit de prostitutie willen stappen een leer-werk-plek hebben. In toenemende mate zien we dat al die groepen ook met elkaar in contact komen. Waar de wijk steeds verder “verbrokkelt”, is de kerk een plek van verbinding.

Sophie (70+, rasechte Amsterdamse) vertelt: ‘Ik had eigenlijk niets met geloof en kwam nooit een kerk binnen. Maar een uitnodiging voor de high-tea in de kerk kon ik niet afslaan. Samen met vier vriendinnen kwam ik binnen. En het voelde gelijk goed. Vanaf het eerste moment voelde ik een warmte. Ik was thuis. Toen Dick, de buurt-dominee, ons vervolgens uitnodigde voor een lunchdienst, zei ik spontaan “ja”. Wat had ik te verliezen? Het was gezellig in de kerk. En een praatje van Dick moest toch ook te pruimen zijn… Tijdens de lunchdienst raakte ik aan de praat met een Maartje, een yup hier uit de buurt. Het was reuze gezellig! Dat is zo leuk: hier spreek je elkaar tenminste! Maar het mooiste was dat ze over de Alpha-cursus vertelde. Ik ben die cursus toen gaan doen. En tijdens een avond, op weg naar huis, ontmoette ik Hem. Ik hoorde een stem die tegen me zei dat ik Hem moest vertrouwen. Ik heb er nog steeds geen woorden voor, maar sindsdien is God in mijn leven. Afgelopen Pinksteren ben ik zelfs gedoopt.’

Het is verrassend om God aan het werk te zien in deze stad. Tegelijk moeten we alle (financiële) zeilen bijzetten. Vorig jaar rondden we de “pioniersfase” af, met de daarbij behorende financiële ondersteuning. Tegelijk kan het ‘Huis voor de Ziel’ nog niet op eigen benen staan. Het kost tijd en geduld om een geloofsgemeenschap te laten groeien naar zelfstandigheid. Daarom zijn we heel blij met uw steun. Zowel financieel als qua gebed.