Doel van de maand juni: “Stichting Open Doors”

Het doel van de maand juni waarvoor we als diaconie, via het Muskathlon project van Maria Driessen, een bedrag van 500 euro bestemmen, is Stichting Open Doors. Maria schrijft over dit project:

‘Dit jaar zet ik mij in voor dit doel. Het raakt mij als ik hoor en lees hoe zwaar onze broeders en zusters op andere plekken van de wereld het hebben. Ik hoop in oktober 2019 naar het grensgebied tussen Noord- en Zuid-Korea te gaan om daar 21 kilometer te hardlopen. Daarvoor train ik hier in Nederland. Daarnaast wil ik ook een stem zijn voor de christenen die in Noord-Korea gevangen zitten in hele zware omstandigheden.

Het doel is om 10.000 euro in te zamelen voor Stichting Open Doors. Op dit moment staat mijn teller al op ruim 8.000 euro. Wilt u dit doel steunen? Dan kunt u een donatie doen via mijn profielpagina.’

Onze steun is meer dan nodig. Paulus schrijft in 1 Korinthe 12:26, dat als één lid lijdt, alle andere meelijden.

Vandaag worden meer dan 215 miljoen Christenen mishandeld, onderdrukt of vermoord om hun geloof in Jezus Christus. Uit de groeiende vervolgde kerk, klinkt een luidere roep om hulp. Open Doors steunt al 60 jaar christenen op de plaatsen waar zij het moeilijk hebben. De lokale kerk steunen ze met Bijbels en toerusting van kerkleiders. Ze helpen christenen die gevlucht zijn voor geweld of getraumatiseerd zijn geraakt. Open Doors werkt in meer dan 60 landen. Elk jaar leveren ze meer dan 2,5 miljoen Bijbels & Christelijke boeken en dienen ze meer dan 1 miljoen christenen in nood met trainingen & praktische hulp. Open Doors gelooft dat iedereen de vrijheid zou moeten hebben, om Jezus Christus te kennen. Open Doors staat in de frontlinie om vervolgde Christenen te ondersteunen en te versterken, zoals in Noord Korea, waar het illegaal is om een Bijbel te hebben.

De situatie in Noord-Korea

Religie betekent in Noord-Korea het vereren van de leiders van het land. Het christendom wordt beschouwd als een gevaarlijke godsdienst waartegen gevochten moet worden. Daardoor is er geen ruimte voor christenen, zij leven in het diepste geheim. Hoeveel christenen er precies zijn is daardoor niet bekend, wel blijkt uit alle (geschatte) statistieken dat hun aantal groeit.

Het bezitten van een Bijbel is strafbaar. Bijeenkomen is uiterst gevaarlijk. Praten over het geloof is vrijwel onmogelijk. Door de voortdurende indoctrinatie zijn familie, vrienden, buren en zelfs kinderen alert en bereid om elke verdachte situatie aan te geven bij de politie. Als ontdekt wordt dat iemand christen is, wordt niet alleen hij, maar ook zijn hele familie zwaar gestraft. Als de christen niet ter plekke wordt doodgeschoten, wordt hij gearresteerd, naar een heropvoedingskamp of gevangenis gestuurd en gemarteld.

Voorbeelden van vervolging:

  • De arrestaties van pastor Dong-cheol Kim (2015), twee Koreaans-Amerikaanse christelijke docenten (april 2017) en Tony Kim en Hak-song Kim (mei 2017). Zij werden allemaal beschuldigd van spionage, maar later vrijgelaten.
  • John Choi (schuilnaam) vluchtte uit Noord-Korea. Hij vertelt: ‘Het leven in Noord-Korea is zwaar. Er is vaak tekort aan eten, de stroom wordt afgesloten of er zijn tyfoons, overstromingen of andere natuurrampen. Ook is daar propaganda, schending van mensenrechten en het gebrek aan vrijheid.’
  • Een Noord-Koreaanse gelovige deelt: ‘Er is een geestelijke strijd gaande in ons land, de vijand kan altijd aanvallen. Dankzij deze geestelijke oorlog wordt ons geloof getest en bewezen. We volgen in de voetstappen van onze voorvaders die God trouw waren tot in de dood.’

Wat doet Open Doors in Noord-Korea?

Open Doors helpt christenen in Noord-Korea overleven door het verstrekken van voedsel, medicijnen, kleding en andere hulpgoederen. Daarnaast worden Noord-Koreaanse christenen, ook in China, toegerust in geloof door christelijke boeken en radioprogramma’s.

Mocht u een reactie willen geven op dit doel van de maand of u kent een goed doel dat mogelijk geschikt is om als doel van de maand gekozen te worden neemt u dan via onderstaand formulier contact op met de diakenen.







Door dit formulier te gebruiken gaat u akkoord met de opslag en verwerking van uw gegevens door deze website.