Massy (Frankrijk), 20 mei 2020

Beste mensen,

Een hartelijke groet vanuit Parijs! Sinds eind maart weer een update. Op 11 mei zijn na 8 weken van ‘confinement’ (lockdown) de maatregelen van de Franse overheid versoepeld. Ook voor ons een grote opluchting. In de achterliggende weken mocht je niet naar buiten zonder een document waarin je moest aangeven of het noodzakelijk was wat je ging doen. We hopen dat de verspreiding van het virus verder een halt kan worden toegeroepen. Het heeft allemaal veel impact op ieders leven. We zijn dankbaar dat we gezond mogen zijn. Moeder van der Graaf is gelukkig weer hersteld. Met moeder Lustig gaat het meer en meer achteruit.

De taalstudie is begin april afgerond. Helaas zonder examen vanwege de coronamaatregelen. Dankbaar zijn we dat eind april de reis naar en vanuit Nederland mogelijk kon zijn en we het burgerlijk huwelijk van onze zoon Geert Jan en Neeltje hebben meegemaakt. In diezelfde week werden we voor het eerst opa en oma. Bij onze zoon Jaap en Marlies werd een zoontje geboren, Joël. Op de valreep voor ons vertrek konden we nog bij hen zijn.

Op dit moment zien we er naar uit om naar het zuiden te kunnen vertrekken. Inmiddels mag binnen een straal van 100 kilometer rond het huisadres gereisd mag worden . Het is de bedoeling begin juni met behulp van de Franse kerk (UNEPREF) en de benodigde papieren richting Montpellier te reizen. Vanuit een tijdelijke huurwoning in de regio kunnen we verder gaan zoeken naar een permanente woning in Montpellier.

We zijn dankbaar dat 5 jonge enthousiaste Franse docenten en studenten in Nederland bereid zijn deel te nemen aan het GZB-vertaalteam. Het beschikbare Focus-materiaal zal vanuit het Nederlands stapsgewijs worden vertaald naar het Frans. Deze maand wordt een begin gemaakt met het vertalen van de eerste Bijbelstudies. Op termijn zal het materiaal in overleg met de Franse kerk nog meer worden toegespitst op de Franse contekst.  Onze Franse broeders en zusters worden bemoedigd door deze betrokkenheid op het werk in Frankrijk.

Op 14 mei 1995, nu 25 jaar geleden, was de bevestiging in het ambt van predikant in onze eerste gemeente Noordeloos.  We gedenken dit moment in een heel andere contekst dan we hadden gedacht, maar met heel veel dankbaarheid voor alles wat de Heere God ons in de achterliggende jaren heeft gegeven. In deze soms onzekere periode onderweg naar ons werkgebied geloven en vertrouwen we dat de Heere God weet wat we nodig hebben en dat Hij ons oefent om nog dichter bij Hem te leven en in alles afhankelijk te zijn van Hem. We vragen uw en jullie gebed voor de UNEPREF, de GZB, voor alle zendingswerkers, voor ons en voor elkaar.

We lazen deze dagen Romeinen 12:12 ‘Verblijd u in de hoop. Wees geduldig in de verdrukking. Volhard in het gebed’.

Hartelijke groeten,

Fam. G. Lustig